Golden® QoR® aquarelverf — Double primary color wheel!

Cathy Jennings

Als je net als ik graag en veel buiten, in het vrije veld werkt, wil je natuurlijk het liefst zo licht mogelijk bepakt zijn. Daarom hebben we bij Golden® bekeken of het mogelijk was zelf een breed kleurscala op te zetten met slechts zes basis-kleuren. En ja, dat bleek te kunnen, met slechts zes kleuren — soms is minder meer...

In dit artikel lees je hoe we de kleuren selecteerden voor wat we the (almost) double primary approach to a QoR® color wheel zijn gaan noemen. Die kleuren kozen we om hun eigen kenmerken én om hun vermogen een spectrum van prachtige verzadigde kleuren te creëren. En ik geef je enkele suggesties hoe je die kleuren kunt organiseren in een kleurenwiel, zodat je efficiënt en ten volle gebruik kunt maken van alle mogelijkheden tot het mengen van die prachtige kleuren die in de combinatie van deze 6 kleuren besloten liggen.


Het kiezen van de kleuren

Kleuren kunnen nog wel eens koppig zijn: ze laten zich zelden volledig in mengsystemen onderbrengen. Niet elk blauw en rood zal een levendig violet opleveren en niet elk rood en geel een levendig oranje. Dat wil niet zeggen dat mengingen die minder verzadigde kleuren opleveren niet mooi kunnen zijn. Sterker nog, zulke kleuren zijn zelfs inherent aan het aquareleren!

Maar terwijl je makkelijk een kleur gedempter en minder verzadigd kunt maken, kun je de verf op je palet niet zo makkelijk intenser en meer verzadigd maken. Als je begint met kleuren waarmee je heldere mengkleuren kunt maken, vergroot je je mogelijkheden om met weinig basis-kleuren veel te bereiken.

Je vindt slechts zelden een pigment dat een echte primaire kleur oplevert, waarmee je schone en heldere mengkleuren aan beide zijden van het kleurenwiel krijgt. Een rood dat zowel een levendig paars aan de ene zijde als een vurig oranje aan de andere zijde maakt, bijvoorbeeld, is moeilijk te vinden.

Je kunt dit ondervangen door voor elke primaire kleur twee varianten te hebben. Laten we ter illustratie blauw nemen. Het liefst heb je een blauw dat naar violet neigt om violetten te mengen en een tweede blauw dat naar groen neigt om groenen te mengen. Met mengproeven kun je bepalen je of een kleur meer naar de ene of de andere kant van het kleurenwiel neigt. Een blauw met een groene ondertoon en een geel met een groene ondertoon zal resulteren in een levendiger groen. Een minder verzadigd en meer gedempt groen zou het resultaat zijn als je een naar violet neigend blauw en/of een naar oranje neigend geel zou gebruiken. Deze gedempte mengkleuren zijn heel mooi en kunnen een schilderij echt doen opleven. Zo'n kleur kan echter ook snel in modder veranderen als je niet goed oplet bij het mengen!

In afbeelding 1 zie je hoe je op deze manier verschillende groenen kunt mengen.

Golden Qo R Wheel 1

afb. 1: links boven — Manganese blue + Cadmium yellow primrose | rechts boven — Manganese blue + Cadmium yellow medium | links onder — Ultramarine blue + Cadmium yellow primrose | rechts onder — Ultramarine blue + Cadmium yellow medium

Aanvankelijk zochten we, zoals gezegd, twee verzadigde varianten voor elk van de primaire kleur rood, blauw en geel. Zo zouden we dus zes basis-kleuren krijgen, waarmee we sterke secundaire — violet, groen en oranje — en intermediaire kleuren — geel-oranje, rood-oranje, geel-groen, blauw-groen, rood-violet en blauw-violet — ) zouden kunnen mengen.

Nou heeft QoR® aquarelverf veel verzadigde en levendige kleuren. Dat werd dus experimenteren! In de kop van dit artikel zie je enkele van de vele, vele mengproeven die we opgezet hebben.

Daarnaast hadden we ook minstens één paar kleuren op het kleurenwiel nodig, waarmee we een chromatisch zwart konden mengen. Maar toen we eenmaal de finalisten voor de primaire kleuren hadden geselecteerd, ontdekten we dat onze mengproeven geen bevredigend zwart opleverden. Uit eerdere ervaringen met QoR® aquarelverf wisten we dat Ultramarine blue en Transparent pyrrole orange een prachtig chromatisch zwart opleveren, dat granuleert (van het blauw) en tijdens het drogen op interessante manieren separeert, zoals je in afbeelding 2 ziet.

Als we ons oorspronkelijke naar oranje neigend rood zouden vervangen door Transparant pyrrole orange, zou dit oranje zich dan mengen met Quinacridone magenta om een levendig naar oranje neigend rood te krijgen? Dat bleek inderdaad het geval te zijn. We hebben de switch gemaakt en hadden ons kleurenpalet!

Nu begrijp je ook waarom we het onze almost double primary approach zijn gaan noemen...

Golden Qo R Wheel 2

afb. 2: Chromatisch zwart — Ultramarine blue + Transparent pyrrole orange


Een kleurenwiel met zes kleuren

Ons kleurenwiel is opgebouwd uit zes kleuren: twee blauwen, twee gelen, een naar violet neigend rood en een oranje.

De twee gelen:

  • geel voor het mengen van groenen: Cadmium yellow primrose — PY35, lichtechtheid ASTM 1, semi-transparant, niet granulerend, staining
  • geel voor het mengen van oranjes: Cadmium yellow medium — PY35, lichtechtheid ASTM 1, semi-transparant, niet granulerend, staining

De twee roden — en een oranje:

  • rood voor het mengen van violetten: Quinacridone magenta — PR122, lichtechtheid NA (alhoewel onze test lieten zien dat de lichtechtheid uitstekend is), transparant, niet-granulerend, staining
  • naar oranje neigend gemengd primair rood: Transparent pyrrole orange + Quinacridone magenta
  • oranje: Transparent pyrrole orange — PO71, goede lichtechtheid (gebaseerd op onze tests), transparant, niet granulerend, staining

De twee blauwen:

  • blauw voor het mengen van violetten: Ultramarine blue — PB29, lichtechtheid ASTM 1, semi-transparant, granulerend, semi-staining
  • blauw voor het mengen van groenen: Manganese blue — PG7 + PB15:3, lichtechtheid ASTM 2, transparant, granulerend, non-staining

In afbeelding 3 zie je de opbouw van ons QoR® kleurenwiel.

Golden Qo R Wheel 3

afb. 3: slechts 6 basis-kleuren — the (almost) double primary approach to a QoR color wheel

Omdat pigmenten verschillende mengsterkten hebben, kan het combineren van gelijke hoeveelheden van twee primaire kleuren een intermediaire in plaats van een secundaire kleurf opleveren, als één van de kleuren de andere overstemt. Het is belangrijk dat je altijd op je eigen oordeel afgaat bij het mengen!

Om violet te maken hebben we het naar violet neigend Ultramarine Blue en Quinacridone magenta gemengd tot het mengsel nóch naar blauw nóch naar rood leek te neigen. Om groen te maken, mengden we naar groen neigend Cadmium yellow primrose en Manganese blue tot de groene kleur visueel in evenwicht leek te zijn tussen de primaire kleuren. Vervolgens mengden we tussenkleuren om de plekken tussen elke secundaire kleur en de primaire kleuren op te vullen.

Om de kleurencirkel zelf te maken, hebben we de kleuren aangebracht op bevochtigd ARCHES® aquarelpapier — 300 g/m², Natural White, grain fin. Het werken op bevochtigd papier draagt bij aan het fluweelachtige uiterlijk van de meest verzadigde wassingen. Eenmaal droog, werd het papier in vorm gesneden en op een nieuw vel aquarelpapier geplakt met Golden® Heavy gel — mat.


Conclusie

Bij het Materials and Application Specialist team van Golden® zijn we allemaal paintgeeks — we just love mixing color! Ik en mijn collega's hebben veel plezier gehad in dit experiment en we hopen dat je deze kleurencirkel informatief en inspirerend vindt. Meng zelf ook eens wat kleuren — and just have fun!

Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je de Cadmiums in ons kleurenwiel vervangt door andere gelen? Met welke gelen mengen krijg je nog betere oranjes? Welke gelen zijn vriendelijk voor groen? Maak aantekeningen terwijl je mengt; je zult zien dat je in de toekomst nog vaak terug zult grijpen op je ontdekkingen. Je kunt zelfs nog een stap verder gaan en proberen twee kleuren te glaceren in plaats van ze fysiek te mengen. Bij aquarelverf kan er een verschil zijn tussen de kleur die ontstaat wanneer je twee kleuren mengt en de kleur die ontstaat wanneer je diezelfde kleuren over elkaar heen glaceert.

Wie weet, misschien gaan we in de toekomst zelf wel ns kijken wat er gebeurt met glaceren in plaats van met mengen. Stay tuned — we will keep you posted!

TIP! Heb je gedetailleerde technische vragen over QoR®, de innovatieve en moderne aquarelverf van Golden®? Dan kun je altijd contact opnemen met de helpdesk van Golden®.

Met dank aan JUST PAINT, het magazine van Golden® & Cathy Jennings, Materials and Application Specialist van Golden®.


Alle tests uit dit artikel werden opgezet met QoR® aquarelverf van Golden®. En waar vind je die? Bij Gerstaecker natuurlijk, want wij hebben alles voor de kunst!

In onze webshop en nú ook in onze winkels vind je:

Golden Qo R Producten 2

In onze winkels vind je:

  • QoR® Watercolor Ground
  • QoR® Light Dimensional Ground
  • QoR® Cold Press Ground
  • QoR® Watercolor Medium
  • QoR® Synthetic Ox Gall
  • QoR® Lift Aid™

In onze webshop en nú ook in onze winkels vind je:

  • QoR® Masking Fluid


© 2021 — tekst: Golden®, Cathy Jennings & redactie Gerstaecker NL | © 2021 — beeld: Golden® & redactie Gerstaecker NL