Amylee Paris | PÉBÉO Mixed-Media — een introductie!

Mixed-media, het klinkt heel ingewikkeld, maar het is juist ontzettend toegankelijk! Het basis-principe van mixed-media in het algemeen is dat je allerlei verschillende materialen en technieken gebruikt in één en hetzelfde werk.

Om je een idee te geven van de vele mogelijkheden van deze manier van werken leg ik je in deze BLOG-post specifiek uit hoe je spectaculaire effecten creëert met sommige producten uit de Mixed-Media range van PÉBÉO.


EVEN VOORSTELLEN: THE FANTASTIC FOUR

Nee, ik heb het niet over de film, maar over 4 producten uit de Mixed-Media range van PÉBÉO, waar ik in deze BLOG-post mee ga werken. En ja, je kunt deze producten natuurlijk allemaal apart gebruiken, maar combineer ze ‘ns voor de meest bijzondere effecten!

  • Acrylverf

De Studio acrylverf van PÉBÉO hecht uitstekend op doek, hout, steen en metaal en werkt goed voor collages. Natuurlijk kun je met een penseel werken, maar door z’n dikte — hoge viscositeit noemen we dat — kun je er ook perfect impasto mee aanbrengen met een paletmes. Je gebruikt ‘m onverdund, verdund met water of gemengd met verschillende mediums, zoals Gelgloss, Modeling paste, Acrylic medium gloss en Texture gel.

  • Cerne relief contourpasta

Met de kant-en-klare Cerne relief contourpasta krijg je spectaculaire en decoratieve reliëf-effecten. Als je ‘m wat dikker, hoger en ononderbroken aanbrengt — alsof je een dijkje aanlegt — krijg je een contour, die je met vloeibare verf — bijvoorbeeld de Vitrail glasverf of de Fantasy Moon en Fantasy Prisme van PÉBÉO — op kunt vullen. Je kunt er ook rechtstreeks uit de tube mee tekenen en schrijven. Deze pasta hecht uitstekend op bijvoorbeeld glas, acetaat, plexiglas, polyester, hout, metaal en keramiek. Na één uur is ‘ie handdroog en na 24 uur volledig uitgehard. TIP! Als je wilt dat je werk wasmachine-vast opdroogt, werk dan met de Vitrea 160 contourpasta, ook van PÉBÉO, die je 24 uur aan de lucht laat drogen en dan 40 minuten in je keukenoven bakt op 160 graden.

  • Vitrail glasverf

Altijd al eens glas-in-lood willen maken? Met de intense, hoogglanzende en emaille-achtige kleuren van de Vitrail glasverf kun je het effect hiervan imiteren. TIP! En het lood imiteer je dan bijvoorbeeld met de Cerne relief contourpasta. Bovendien werkt deze vloeibare alkydverf op oplosmiddel-basis goed in allerlei mixed-media toepassingen, bijvoorbeeld in combinatie met de Ceramic keramiekverf of de Fantasy Moon en Fantasy Prisme van Pébéo. Deze glasverf kun je gebruiken met een penseel, spatel of pipet. Je kunt ‘m zelfs gieten, als je werk vlak is en horizontaal ligt. Je kunt ermee werken op doek, hout, glas, metaal, kunststof en porselein. Dunne lagen drogen in één uur, dikkere in twaalf uur.

  • Fantasy Moon & Fantasy Prisme

Deze twee verven vallen onder dezelfde categorie, vandaar dat ik ze hier samen noem. Hoewel ze beide dikvloeibaar, dekkend en op oplosmiddel-basis zijn, zit er nog wel een verschil tussen. De Fantasy Moon heeft parelmoer kleuren met een gemarmerd hamerslag-effect. De Fantasy Prisme is opaliserend. Als je ‘m wat dikker en horizontaal gebruikt, dan droogt ie op met fascinerende honingraatmotieven. Allebei zijn ze na acht tot tien uur handdroog, maar echt uitharden neemt een dag of drie in beslag.


TIJD VOOR EEN DEMONSTRATIE

Na de lading info van hierboven, duizelt het je misschien en heb je waarschijnlijk geen idee meer waar je aan begonnen bent. Maar zien eten doet eten, dus laat ik je nu in een kleine demonstratie zien, hoe je al deze producten in enkele mixed-media technieken kunt gebruiken!

Dit heb je nodig:


Het aanbrengen van de contourpasta

Op het schilderij dat ik gemaakt heb, wil ik in 3D bloemen en planten opzetten. Mijn acryl onderschildering is goed droog en ligt horizontaal, dat is belangrijk! Direct uit de tube breng ik lijntekeningen aan, die na een etmaal drogen de omlijningen — zeg maar de dijkjes — gaan vormen, die ik in ga kleuren en op ga vullen met verf. Zo krijg ik uiteindelijk een vlakke vorm, met dikke, opstaande randjes.


Het inkleuren met Fantasy Moon

Voor deze stap heb je nodig:

TIP! Ik gebruik hier Fantasy Moon, maar je kunt natuurlijk ook Fantasy Prisme of een combinatie van beide gebruiken.

Ik roer de Fantasy Moon goed door, voordat ik ‘m gebruik!

Daarna gebruik ik een pipet om de verf uit het potje te halen. Geloof me, dit gaat echt beter met een pipet dan met een penseel!

Vervolgens kleur ik de vorm in. Ik knijp niet te hard op m’n pipet, zodat ik netjes binnen de lijntjes blijf!

Nu m’n vorm opgevuld is met kleur, gebruik ik een tandenstoker, prikkertje of saté-stokje om ervoor te zorgen dat de verf goed tegen de randen zit. Dit werkt beter met zo’n klein en spits stokje, dan met een penseel of pipet. Ik spreek uit ervaring!


Het aanbrengen van de glasverf

Voor deze stap heb je nodig:

Net als bij de Fantasy Moon roer ik m’n verf goed door, voordat ik begin. Ik gebruik een nieuw pipet om de glasverf nat-in-nat aan te brengen op de nog niet opgedroogde Fantasy Moon. En met m’n tandenstokertje mix ik de twee door elkaar, zodat ik bijzondere kleuren en effecten krijg. Daarna laat ik m’n doek een nachtje liggend en horizontaal drogen. En wie weet, misschien breng ik er daarna, als het droog is, nog wel wat extra details of lagen op aan!


TADA! Het resultaat…

Ik heb er inderdaad de volgende dagen — elke keer nadat alles gedroogd was, natuurlijk — aan verder gewerkt. Het is juist zo leuk om deze Mixed-Media verven van Pébéo te combineren en zo allerlei verschillende effecten te creëren. Kijk hier maar naar wat details van m’n uiteindelijke schilderij!


En dan nog wat praktische dingetjes…

TIP 1dit werkt zóveel prettiger…

Ik druppel een beetje kleur op de bovenkant van de dop. Zo kan ik sneller zien welke kleur ik nodig heb. En dat is wel zo handig met al die verschillende kleuren die ik heb.

TIP 2zo maak ik mijn roerhoutjes en pipetten schoon…

Voor deze stap gebruik ik de resterende materialen, namelijk:

Ik pak twee plastic bekertjes en giet er een laagje terpentine of geurarme terpentinevervanger in. In het eerste bekertje spoel ik de roerhoutjes schoon en maak ik m’n pipetten schoon door de terpentine(vervanger) een paar keer op te pompen en er weer uit te knijpen. Zo krijg ik er de meeste verf al uit. Daarna herhaal ik dat proces nog een keer in het tweede bekertje met schone terpentine(vervanger). Dan veeg ik m’n roerhoutjes en pipetten schoon met poetspapier en laat ze uitlekken in een derde bekertje, waarin ik wat poetspapier gelegd heb.


Samenvattend…

Ik geniet echt van het werken met deze Mixed-Media producten van Pébéo. Ik vind het heel tof om te zien wat voor magische effecten m’n schilderij krijgt en de lichteffecten die ontstaan geven het een bijzondere extra dimensie!

Let er trouwens wel op dat je in een goed geventileerde ruimte werkt, want sommige van deze producten zijn op oplosmiddel-basis — en die geuren laat je liever niet in je atelier hangen!

Het enige probleem waar ik persoonlijk soms tegenaan loop, is het effect van het mengen en mixen. Je hebt geen volledige controle over hoe het eruit gaat zien, omdat veel van die effecten pas echt duidelijk worden als je schilderij gedroogd is. Dat is ook wel een charme van deze manier van werken, maar als je voor een specifieke look gaat, kan het weleens gebeuren dat je die niet bereikt. Wil je júist dat je schilderij z’n eigen leven gaat leiden, dan is deze techniek misschien wel perfect voor je!

Mind you, ik heb hier maar een paar producten uit de Mixed-Media range van PÉBÉO gebruikt. Er zijn er veel meer — en je kunt ze allemaal met elkaar gebruiken! En de mogelijkheden van mixed-media in het algemeen zijn bijna onbeperkt…

Ben jij na deze BLOG-post ook als een dolle aan de slag gegaan met Mixed-Media experimenten? Laat dan je kunstwerken zien op social media en tag ons op Gerstaecker_NL!


Amylee Portrait 1

Over Amylee

Amylee Paris werkt als zelfstandig kunstenaar. Haar enthousiasme deelt ze graag met anderen — daarom schrijft ze boeken en artikelen met allerlei tips & tricks.

Op het Gerstaecker-BLOG kan je haar vinden in de rubriek Hobby & Creatief!

Meer van Amylee?

Ze nodigt je van harte uit haar te volgen!


© 2021 — tekst: Amylee Paris & redactie Gerstaecker NL | © 2021 — beeld: Amylee Paris & redactie Gerstaecker NL