Golden® SoFlat™ matte acrylverf — Why it matters!

Jim Hayes

In de loop der jaren zagen we de belangstelling voor matte verven toenemen, vooral voor verven die dun genoeg zijn om een gladde afwerking zonder penseelstreken te krijgen. Hoewel Golden® in het verleden een paar matte verflijnen heeft gehad, voldeed geen van deze echt aan deze wensen. Daarom zijn wij op zoek gegaan naar een betere matte verf. Deze verf moest zo mat en zo dekkend mogelijk zijn, met een uitstekende vloei en zoveel mogelijk self-leveling.


Een van de grootste uitdagingen bij het formuleren van deze nieuwe verf waren de tegenstrijdige wensen van opaciteit en matheid enerzijds en vloei en het vermogen tot self-leveling anderzijds. Om de gewenste opaciteit — de dekkracht van een verf — te krijgen, moest de formule een hoog gehalte aan vaste stoffen bevatten — en bij voorkeur vaste stoffen die van nature dekkend zijn. Een hoger aandeel vaste stoffen leidt echter over het algemeen tot een hogere viscositeit — en dus tot een geringere vloei.

Maar om een goede vloei en voldoende self-leveling te krijgen heb je een relatief grote hoeveelheid verdunningsmiddel — in dit geval water — nodig, zodat de viscositeit laag genoeg is om die vloei en dat afvlakken van penseelstreken mogelijk te maken. Dit hogere watergehalte vermindert natuurlijk de hoeveelheid vaste stoffen in je verf — en die heb je juist weer nodig om de gewenste dekkracht te krijgen.

Je kunt deze tegenstrijdigheden verenigen door de beste reologische modificeerders — verdikkingsmiddelen en/of middelen die de vloei verbeteren — voor je formulering te kiezen. Door vele experimenten met combinaties van verschillende van deze modificeerders, zijn wij er bij Golden® in geslaagd een stabiele formulering te vinden met een hoog aandeel dekkende vaste stoffen én een goede self-leveling en vloei.

Een andere manier om de dekkracht te optimaliseren is het toevoegen van titaanwit, wanneer dat nodig en qua kleur acceptabel is. We hebben dit alleen gedaan als het niet lukte de gewenste dekkracht te bereiken door de keuze en optimalisatie van de pigmenten cq. kleurstoffen. Bovendien moest het niet interfereren met de kleurkwaliteit die we voor ogen hadden.

Een voorbeeld hiervan zijn de fluorescerende kleuren, die gebaseerd zijn op vloeibare kleurstoffen, dus niet op pigmenten. Deze zogenaamde dyes zijn van nature transparant. Maar te hoge concentraties titaanwit zouden niet alleen de schittering van deze fluorescerende kleuren wegnemen, maar ook hun gloed onder blacklight drastisch verminderen. Daarom kozen we bij deze kleuren voor een beperkte toevoeging van titaanwit met een semi-transparant resultaat.

Natuurlijk vermelden we voor elke kleur die titaanwit bevat de desbetreffende kleurcode PW6 op het etiket. Zo weet je altijd of er titaanwit aan je kleur toegevoegd is.

De keuze van het juiste bindmiddel was ook een kritisch onderdeel van het ontwikkelingsproces. Dit bindmiddel moest de hoge concentraties van pigmenten en matteringsmiddelen aankunnen en tegelijkertijd een stabiele formulering met een lange houdbaarheid mogelijk maken. Bovendien moest het voldoende flexibiliteit geven aan de zwaar met vaste stoffen beladen verffilm en natuurlijk de gewenste matheid mogelijk maken.

Bindmiddelen zelf zijn van nature glanzend en variëren in filmeigenschappen van hard en bros tot zacht en kleverig. Door veel experimenteren is het ons gelukt een dekkende en matte verffilm te krijgen, met een zekere mate van flexibiliteit. Maar SoFlat™ is zeker niet zo flexibel als onze standaard Heavy Body en Fluid Acrylics! Daarom raden we je aan SoFlat™ dun aan te brengen en al te dikke verffilms, die de nijging kunnen hebben te barsten tijdens of na het drogen, te vermijden.

Terwijl het maximaliseren van de hoeveelheid pigment voor de dekkracht van kritiek belang was, vereiste de gewenste matheid het gebruik van matteringsmiddelen als extra vaste stoffen. Hoge pigmentconcentraties verminderen de glans weliswaar een beetje, maar zullen op zichzelf namelijk niet de gewenste matheid opleveren. Pigmenten en matteringsmiddelen strijden dus om ruimte in de formulering. We hebben vele matteringsmiddelen onderzocht en ons geconcentreerd op het vinden van matteringsmiddelen die zeer effectief zijn in het verminderen van de glans zonder een significante hoeveelheid water of bindmiddel te absorberen.

Om hoge concentraties pigmenten en matteringsmiddelen in je formule te kunnen gebruiken, moeten er voldoende surfactans — oppervlakte-actieve of tensio-actieve stoffen — zijn om de oppervlakken van deze vaste stoffen effectief te bevochtigen. Oppervlakte-actieve stoffen zijn als zepen, met een deel dat wordt aangetrokken door de vaste stoffen en een ander deel dat zich graag in water bevindt. Als je niet voldoende surfactans gebruik, kan je verf onstabiel worden en kunnen de vaste stoffen flocculeren — zeg maar samenklonteren. Dit verhoogt doorgaans de viscositeit van je verf. Aan de andere kant kan een te hoog gehalte aan surfactans leiden tot schuimvorming, het insluiten van luchtbelletjes in je verffilm en een grotere watergevoeligheid.

Om de stabiliteit te testen, hebben we de impact van vijf vries- en dooicycli onderzocht. Ook hebben we de verf 4 weken lang in een test-oven in ons laboratorium blootgesteld aan 140°F. Zulke strenge en rigide testen om de receptuur van onze producten te optimaliseren maakt trouwens altijd onderdeel uit van ons researh & development traject!

Ik noemde eerder al de noodzaak van reologische modificeerders om de juiste viscositeit en self-leveling kwaliteit op te bouwen. Bij het werken met deze modificeerders is het zaak het juiste evenwicht te vinden tussen die gewenste eigenschappen en de stabiliteit van je verf. Bij een verf die goed uitvloeit en egaliseert kun je last krijgen van het neerslaan en naar beneden zinken van pigmentdeeltjes en de vorming van een vloeibare laagje met te weinig pigment op het oppervlak. Wij hebben vele proeven gedaan om een verf te maken die hier zo min mogelijk last van heeft. Hoewel je SoFlat™ voor gebruik in zekere mate soms opnieuw moet mengen — omdat we deze ontmenging nu eenmaal niet volledig konden elimineren — zou er weinig tot geen pigment op de bodem van de pot moeten achterblijven.

Samenvattend heeft ons Research & Development-team jarenlang hard gewerkt om de formulering van SoFlat™ te verfijnen en de vele tegenstrijdige eigenschappen te combineren. Het resultaat? Een werkelijk uniek ultra-matte verf voor veeleisende kunstenaars. Nu zijn we benieuwd hoe jullie deze verf gaan gebruiken. Eén ding witten we zeker: jullie kunstwerken zullen kleurvol zijn — en schitterend, maar zónder reflectie en zónder glans!

Golden Just Paint Footer

TIP! Heb je gedetailleerde technische vragen over SoFlat™, de ultra-matte acrylverf van Golden®? Dan kun je altijd contact opnemen met de helpdesk van Golden®.

Met dank aan JUST PAINT, het magazine van Golden® & Jim Hayes, de Technical Director van Golden®.


En waar vind je SoFlat™, de ultra-matte acrylverf van Golden®? Bij Gerstaecker natuurlijk. En niet alleen in onze webshop, maar ook in onze winkels!

Golden So Flat14

Je kunt kiezen uit losse potten, in 59 ml, 118 ml of 473 ml...

Golden So Flat Productshot 2

...en twee sets — Zing! & Pop! — met elk 6 potten van 59 ml!

TIP! Deze sets zijn perfect om die SoFlat™ matte acrylverf van Golden® 'ns uit te proberen.

  • Zing! — heldere, verrassende, hoog-chromatische en intense kleuren that will jump off your art!
  • Pop! — geïnspireerd op de Pop-art — TIP! omgerekend veruit de goedkoopste optie om ‘ns te experimenteren met deze verf.

© 2021 — tekst: Golden®, Jim Hayes & redactie Gerstaecker NL | © 2021 — beeld: Golden® & redactie Gerstaecker NL