Golden® QoR® aquarelverf — Mediums & additieven

Cathy Jennings

Speciale mediums & additieven vormen een integraal deel van het QoR® assortiment.

Er zijn 3 moderne mediums & additieven, die het werken met QoR® aquarelverf nóg aangenamer maken:

  • QoR® Watercolor Medium is een general purpose medium, dat je gebruikt om de transparantie en vloei van je verf te verhogen. Gebruik je er wat meer van, dan worden je kleuren glanzender en dieper. TIP! Als je veel water gebruikt, dan kun je wat QoR® Watercolor Medium aan je water toevoegen, zodat de sterkte en de body van je verffilm intact blijven.
  • QoR® Synthetic Ox Gall is een bevochtigingsmiddel dat de flow van je verf verhoogt. Het verandert hoe verdunde aquarelverf over je drager beweegt of erin opgenomen wordt. TIP! Een paar druppels toegevoegd aan water maakt het makkelijker om je verf aan te brengen en te mengen bij het maken van verwassingen. Het bevochtigen van papier met zo'n mengsel van water en QoR® Synthetic Ox Gall helpt ook bij het maken van schone, gelijkmatige verwassingen en vergemakkelijkt het bevochtigen van "hard" aquarelpapier, dat sterk oppervlakte-gelijmd en/of in de stof gelijmd is.
  • QoR® Lift Aid™ is een transparant hulpmiddel dat, nadat het gedroogd is, het opnemen van aquarelverf — zelfs van kleuren die van nature staining zijn — vergemakkelijkt. TIP! Je kunt QoR® Lift Aid™ aanbrengen op je papier vóórdat je gaat schilderen of tussen de verschillende lagen.

Al deze producten kunnen je — nadat je er wat mee geoefend en geëxperimenteerd hebt — helpen om nieuwe technieken toe te passen en nieuwe wegen in te slaan.

In dit artikel leg ik je graag uit hoe ze werken en geef ik je tips & tricks hoe je ze kunt gebruiken.


QoR® Watercolor Medium

Dit medium bevat Aquazol®, dat dient als het bindmiddel van QoR® aquarelverf. Het is een doorschijnend medium met een lichte amberkleur die niet opvalt wanneer je het dun, eventueel verdund met water of gemengd met kleur, aanbrengt. Je kunt het rechtstreeks aan je aquarelverf toevoegen, door het water mengen dat je gebruikt om je verf te verdunnen en/of in het water mengen waarmee je je drager eventueel bevochtigt. Het verhoogt de transparantie en de vloei van je verf. Gebruik je wat meer van dit medium, dan worden je kleuren glanzender en dieper en krijgt je verf meer body. TIP! Door een klein beetje QoR® Watercolor Medium aan je verf of water toe te voegen, verander je de manier waarop je aquarelverf beweegt en reageert. Daardoor krijg je — afhankelijk van de gebruikte pigmenten en de hoeveelheden verf, water en medium — vaak gladdere kleurvlakken wanneer je nat-in-nat werkt.

Om dit wat te verduidelijken hebben we een voorbeeld voor je opgezet, zodat je de verschillen tussen het gebruik van enkel water en water vermengd met QoR® Watercolor Medium kunt vergelijken.

In afbeelding 1A-C is de verf enkel verdund met water, in oplopende hoeveelheden van A tot C.

In afbeelding 1D hebben we enkel QoR® Watercolor Medium ter verdunning gebruikt. Zoals je ziet krijg je een glanzender en diepere kleur.

In afbeelding 1E-F hebben we water vermengd met QoR® Watercolor Medium gebruikt, met een groter aandeel water in voorbeeld F. Alhoewel je het in deze afbeelding niet heel goed kunt zien, is het opvallend dat in voorbeeld E de randen van het kleurvak een intensere kleur en een glanzender oppervlak hebben dan de rest van het kleurvlak.

Alle kleurvlakken in de voorbeelden 1A-F trouwens opgezet met QoR® aquarelverf — Ultramarine blue op droog papier.

We hebben ook een test gedaan met QoR® aquarelverf — Ultramarine blue op papier dat zo nat was met water dat het glom. De resultaten daarvan zie je in afbeelding 2A-D.

Golden Qo R Mediums 1

afb. 1A-C — de verf is enkel verdund met water, in oplopende hoeveelheden

Golden Qo R Mediums 2

links: afb.1D — de verf is enkel verdund met QoR® Watercolor Medium | midden: afb. 1E — de verf is verdund met water vermengd met QoR® Watercolor Medium | rechts: afb. 1F: hier gebruiken we een groter aandeel water dan in voorbeeld 1E

Het gebruik van een groter aandeel medium — bijvoorbeeld het verdunnen van je verf met alleen medium, zónder water — zal de vloei van je verf verminderen als gevolg van de viscositeit van het medium in vergelijking met water. Verf vermengd met een groter aandeel medium droogt ook langzamer. Een groot aandeel medium kan ook een glanzende en vochtgevoelige verffilm tot gevolg hebben, die kleverig kan worden en zich aan andere oppervlakken kan hechten als de atmosfeer warm en vochtig is. Wees dus voorzichtig bij het bewaren van schilderijen met glanzende delen. Ook hier geldt het CAVEAT dat bij alle mediums voor welke verf dan ook geldt: mediums gebruik je doorgaans het best spaarzaam — max. zo'n 20% volume-deel is een goed uitgangspunt!

TIP! Wanneer je QoR® Watercolor Medium onvermengd aanbrengt, kun je het gebruiken als een met water verwijderbaar maskeermiddel, enigzins te vergelijken met QoR® Lift Aid™. Beide producten geven een diffuser resultaat met minder gedefinieerde randen dan QoR® Masking Fluid.

Golden Qo R Mediums 3

van links naar rechts: afb. 2A — de verf is enkel verdund met QoR® Watercolor Medium | afb. 2B — de verf is enkel verdund met water; merk op dat de verf zich verder verspreidt door de dunnere viscositeit van water | afb. 2C — de verf is verdund met 5 druppels QoR® Watercolor Medium op 237 ml water | afb. 2D — de verf is enkel verdund met water; merk op dat zelfs zo'n klein aandeel QoR® Watercolor Medium een grotere verzadiging en verspreiding van de verf geeft


QoR® Synthetic Ox Gall

Hebt je ooit meegemaakt dat verdunde aquarelverf is gaan parelen of dat je verf niet hechtte op plekken waar je toch kleur wilde hebben? Dan is dat waarschijnlijk een kwestie van oppervlaktespanning. Een beetje QoR® Synthetic Ox Gall in het water dat je gebruikt om je drager te benatten of je aquarelverf te verdunnen, kan helpen om "harde" papiersoorten, die sterk oppervlakte-gelijmd en/of in de stof gelijmd zijn en minder absorberende ondergronden zoals gesso op acrylaat-basis of synthetisch papier ontvankelijker voor je verf te maken. QoR® Synthetic Ox Gall bevat trouwens geen bindmiddel en is dus eerder een additief dan een medium. Je moet het zeker niet op volle sterkte gebruiken!

Golden Qo R Mediums 4

links: afb. 3A — QoR® aquarelverf enkel vermengd met water| rechts: afb. 3B — QoR® aquarelverf vermengd met 5 druppels QoR® Synthetic Ox Gall op 237 ml water

QoR® Synthetic Ox Gall helpt, doordat het de spanning tussen je verdunde verf en je drager vermindert. Het kan ook de droging enigszins vertragen. Toegevoegd aan verf of water verandert het de manier waarop aquarelverf zich gedraagt. Zo'n 2-5 druppels QoR® Synthetic Ox Gall op 237 ml water is een goed uitgangspunt. Zo gebruikt zal het de vloei van je verf versoepelen en voor een betere aanhechting zorgen, of je er nu je verf mee verdunt, je drager mee benat of het gebruikt voor een combinatie van beide. TIP! Omdat QoR® Synthetic Ox Gall vrij levendig kan zijn als je nat-in-nat werkt, kunnen de resultaten — zoals je ziet in afbeelding 3A-B — subtiel zijn. In deze voorbeelden werken we op natgemaakt synthetisch papier.


QoR® Lift Aid™

Als je goed vooruit plant, kun je QoR® Lift Aid™ gebruiken om opgedroogde aquarelverf te verwijderen. Je brengt één of twee lagen op het te beschermen deel van je werk aan, of dat nu het wit van je papier is of een eerdere kleurlaag. Als QoR® Lift Aid™ eenmaal opgedroogd is, vormt het een tijdelijke barrière tussen het oppervlak eronder en de volgende laag aquarelverf, die je er bovenop aanbrengt. Hierdoor wordt het makkelijker om de kleur van die laatste verflaag op te nemen en weg te halen als die eenmaal droog is.

Wij raden je aan om QoR® Lift Aid™ onverdund te gebruiken, direct op je droge papier of over een droge verflaag. Je kunt je hele ondergrond behandelen, of slechts dat deel van je werk waar je de verf wilt verwijderen. Eén of twee lagen zouden voldoende moeten zijn, maar test het voor de zekerheid. Schilder daarna voorzichtig met verdunde aquarelverf over de opgedroogde droge QoR® Lift Aid™. Maar let op: als je agressief werkt, kun je QoR® Lift Aid™ oplossen en in je verf mengen, waardoor QoR® Lift Aid™ minder effectief wordt. Laat de nieuwe verflaag volledig drogen.

Golden Qo R Mediums 5

links: afb. 4A boven & onder — 2 lagen QoR® Lift Aid™| midden: afb. 4B boven & onder — 1 laag QoR® Lift Aid™, waarbij bij het bovenste testvlak de gele aquarelverf niet verwijderd was, voordat we de QoR® Lift Aid™ verwijderden; je ziet dat bij het verwijderen van de afdekkking van het vierkant in het midden QoR® Lift Aid™ en aquarelverf zich met elkaar mengden, met niet te verwijderen vlekken in het papier tot gevolg | rechts: afb. 4C boven — resultaat van het aanbrengen van 2 lagen aquarelverf over QoR® Lift Aid™, voordat deze verwijderd werd | rechts: afb. 4C onder — resultaat van het aanbrengen van 2 lagen aquarelverf over QoR® Lift Aid™, waarbij deze niet verwijderd werd

Om QoR® Lift Aid™ te verwijderen, maak je eerst met schoon water en een penseel de opgedroogde verflaag die je weg wilt halen weer nat. Daarna neem je de weer opgeloste verf op met een tissue of niet pluizend katoenen doekje. TIP! Wie wat bewaart, die heeft wat: oude lakens, zakdoeken of t-shirts will do the trick! Doe dit voorzichtig, anders vermeng je je verf met de QoR® Lift Aid™ eronder en wrijf je alles in je drager. De vlekken die je zo krijgt, krijg je bijna niet meer weg — kijk maar 'ns bij afbeelding 4B! Zodra je de verf verwijderd hebt, gebruik je dezelfde techniek om de QoR® Lift Aid™ te verwijderen en je witte papier of de onderliggende kleurlaag te onthullen.

Hou er rekening mee dat het moeilijker wordt om meerdere verflagen aan te brengen als je QoR® Lift Aid™ op je drager laat zitten. Aquarelverf hecht namelijk niet zo goed op QoR® Lift Aid™ — en dat is trouwens ook niet de bedoeling. Als je QoR® Lift Aid™ laat zitten, gaat je verflaag er ook anders uitzien — dat kun je zien bij afbeelding 4C.

Golden Qo R Mediums 6

van links naar rechts: afb. 4D boven & onder — 1 laag QoR® Masking Fluid | afb. 4E — 1 dikke laag QoR® Watercolor Medium | afb. 4F — zonder gebruik van enig medium hebben we het vierkant in het midden vrijgehouden door er rond omheen te schilderen | afb. 4G — zonder gebruik van enig medium hebben we geprobeerd het vierkant in het midden vrij te zetten door de opgedroogde aquarelverf met wat water te verwijderen

Om een en ander wat duidelijker te maken, hebben we wat voorbeelden voor je opgezet, waarbij het doel was om het wit van de drager — in dit geval aquarelpapier — of een eerder aangebracht kleurveld af te dekken en terug te winnen door het gebruik van QoR® Lift Aid™, QoR® Watercolor Medium of QoR® Masking Fluid.

Op de bovenste rijen van afbeeldingen 4A-C & 4D-G hebben we QoR® Lift Aid™ aangebracht op een vierkant in het midden en laten drogen. Daarna hebben QoR® aquarelverf — Nickel azo yellow — een staining kleur — aangebracht over het hele testvlak, dus over het onbehandelde papier én over het met QoR® Lift Aid™ afgedekte gedeelte.

Op de onderste rijen van afbeeldingen 4A-C & 4D-G hebben we datzelfde QoR® aquarelverf — Nickel azo yellow aangebracht op het onbehandelde papier van het hele testvlak en daarna hebben we op de opgedroogde kleur een vierkant in het midden afgedekt met QoR® Lift Aid™. Na droging brachten we vervolgens een mix van QoR® aquarelverf — Phthalo Turquoise en Phthalo Green blue shade — allebei staining kleuren — aan over het hele testvlak.

Onder de afbeeldingen vind je meer info over de afzonderlijke tests.

Voor alle tests in dit artikel hebben we gebruik gemaakt van FABRIANO® Artistico aquarelpapier — 638 g/m², Extra White, grain fin.


Golden Just Paint Footer

TIP! Heb je gedetailleerde technische vragen over de QoR® mediums & additieven van Golden®? Dan kun je altijd contact opnemen met de helpdesk van Golden®.

Met dank aan JUST PAINT, het magazine van Golden® & Cathy Jennings , Materials and Application Specialist van Golden®.


Golden Qo R Mediums 8

Uitproberen? In onze winkels vind je:

  • QoR® Watercolor Medium
  • QoR® Synthetic Ox Gall
  • QoR® Lift Aid™

Deze mediums & additieven kun je helaas niet in onze webshop bestellen.


© 2021 — tekst: Golden®, Cathy Jennings & redactie Gerstaecker NL | © 2021 — beeld: Golden® & redactie Gerstaecker NL