BOTZ | Laat je inspireren — maak kennis met Bruno de beer!

Het maken van Bruno de beer is best wel moeilijk, je hebt hier echt ervaring voor nodig!

Dit heb je nodig:

TIP!

Heb je zelf geen oven om klei in te bakken, maar wil je wél aan de slag? Kijk dan 'ns of er in je omgeving een keramische werkplaats is, waar je je werk kunt bakken.

Of trakteer jezelf: natuurlijk heeft Gerstaecker ook bakovens!


En zo doe je het:

  • Voor Bruno's romp maak je in een gipsmal 2 halve bollen, die je samenvoegt tot een grote bol. Daar waar later z'n ledematen en kop komen, maak je alvast openingen. Die hoeven in dit stadium nog niet precies te zijn — dat komt later, als je alles in elkaar zet.
Botz B3

links: in een gipsmal maak je 2 halve bollen | rechts: die je samenvoegt tot een grote bol


  • Voor Bruno's kop rol je 2 plakken klei uit. De ene plak gebruik je voor z'n gezicht. Je drukt er een grote bult in, die z'n snuit gaat worden. Met de andere plak, die z'n achterhoofd wordt, maak je in een gipsmal een halve bol. Je voegt beide delen samen en brengt openingen aan voor z'n romp en oren.
Botz B4

links: voor Bruno's kop rol je 2 plakken klei uit | rechts: in de ene plak druk je een grote bult, die z'n snuit gaat worden

Botz B5

links: met de andere plak maak je in een gipsmal een halve bol | rechts: de beide delen zijn samengvoegd — hier zie je de opening voor de romp


  • De armen en poten zijn buisvormig en hol. Bij de poten breng je verdikkingen aan: dat zijn Bruno's voeten. En natuurlijk maak je de armen dunner dan de poten! Controleer of de openingen die je in de romp aangebracht hebt voor de aanhechting van Bruno's ledematen kloppen — werk ze anders bij.
  • De oren maak je van halve-maanvormige halve cirkels, die je uitholt. En ook hier check je of de openingen die je in Bruno's kop aangebracht hebt voor de oren kloppen.

TIP! Voor het aan elkaar vastzetten van de afzonderlijke onderdelen gebruik je een kleipapje.

Botz B6

links: voor de armen en benen kun je een stukje buis als mal nemen | rechts: check of de openingen die je in Bruno's kop aangebracht hebt voor de oren kloppen — werk ze anders bij


  • Je brengt verdiepingen aan voor de oogkassen. Voor de oogballen rol je 2 klei-knikkertjes.
  • Je modelleert een punt aan Bruno's snuit.
  • Smalle, ondiepe groeven definiëren z'n snuit verder en geven Bruno's muil aan.
  • Met het kleipapje zet je alle onderdelen — behalve de oogballen, die glaceer en bak je afzonderlijk — aan elkaar.
  • Nadat je Bruno goed hebt laten drogen aan de lucht, bak je 'm biscuit op 950 °C.
Botz B7

links: voor de oogballen rol je 2 klei-knikkertjes | rechts: met het kleipapje zet je alle onderdelen behalve de oogballen — die hebben we er hier even ingezet om te controleren of ze passen — aan elkaar en dan laat je Bruno goed drogen


En klaar is Bruno!


© 2021 — tekst: BOTZ & redactie Gerstaecker NL | © 2021 — beeld: BOTZ & redactie Gerstaecker NL